Härligt Gott!

Pepparrotssås!

Det var sååå länge sedan jag åt det och igår fick ett sånt himla stort sug på det.

Jag har sagt tidigare att det är säsong för rotfrukter nu, så jag fortsätter i det temat.

Koka potatis, kålrot och morötter i lika stora bitar, lika länge i en kastrull.

Falukorv är en favorit i mitt kök så jag skivade upp den och stekte lätt.
Tänk på att steka korven länge men på låg temperatur för att unvika de cancerframkallande ämnen som bildas i det brända.
Jag köper Barnens falukorv från Lithells för den innehåller inga konserveringsmedel.

Och så såsen!


För 4 pers:

Ingredienser

100 g smör
1 1/2 dl vetemjöl
1 liter mjölk
salt och malen vitpeppar
2 tsk riven färsk pepparrot

Gör så här

1. Koka upp mjölken i en kastrull. Smält smöret i en annan kastrull. Blanda ner vetemjölet och vispa det till en jämn redning. Späd med den kokta mjölken och vispa hela tiden.

2. Koka upp såsen och låt den koka minst 5 minuter.

3. Krydda såsen med pepparrot, salt och peppar.


Gött eller hur!!?


Kommentarer
Postat av: åza

du gör alltid så himla god mat sara!

2009-11-06 @ 11:05:02
URL: http://deardiario.blogg.se/
Postat av: Sara

Tack Åza, du är la för go! Sötis!

2009-11-06 @ 21:02:25
URL: http://iamapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0